21 Kasım 2012 Çarşamba

Nlp Terimleri Sözlüğü


NLP Terimleri Sözlüğü
Erişim İpuçları
Bir insanın düşünürken kullandığı temsil sistemini ortaya çıkarmaya ve tetiklemeye yarayan detaylı davranışlardır. Tipik erişim ipuçları arasında göz hareketleri, ses tonu, tempo, vücut duruşu, el, kol hareketleri ve nefes alıp verme kalıpları bulunur.
Çapa Atma
İçsel bir tepki ile dışsal bir tetikleyici arasında ilişki kurarak (klasik şartlandırmaya benzer) tepkiye hızlı ve bazen de gizli bir şekilde erişim sağlanması işlemidir.
İşitsel
İşitme eylemi veya duyusuyla ilgili.
Davranış
Spesifik fiziksel eylem ve tepkiler aracılığı ile etrafımızdaki insanlar ve çevre ile etkileşim kurmamızdır.
Davranış Esnekliği
Başka bir insandan bir karşılık almak için bireyin kendi davranışlarını değiştirebilme yeteneğidir.
Kalibrasyon (Gözlem)
Gözlemlenebilir davranış ipuçları ile spesifik bir içsel tepkiyi eşleştirmek yoluyla devam eden bir etkileşim sırasında karşı tarafın bilinçdışı ve sözel olmayan tepkilerini okumayı öğrenme işlemidir.
Kalibreli Döngü
Bireyin devam eden bir etkileşim sırasında karşı taraftan spesifik tepkiler almak için kullandığı davranış dizilerinden oluşan bilinçdışı iletişim kalıbı.
Ölçekleme
Bir deneyimi daha büyük veya küçük parçalara ayırma veya düzenleme. Ölçeği büyütmek daha büyük ve soyut bilgi düzeyine geçmeyi gerektirir. Ölçeği küçültmek ise daha somut ve spesifik bilgi düzeyine geçmeyi gerektirir. Yatay ölçekleme aynı bilgi düzeyinde başka örnekler bulunmasını içerir.
Tutarlılık
Bireyin bütün inanç, strateji ve davranışları tamamen uyumlu olup, istenen hedefe ulaşmaya yönelik olduğu zaman buna tutarlılık denir.
Bağlam
Belirli bir olayı içine alan çerçeve. Bu çerçeve genellikle bir olay veya deneyimin nasıl yorumlanması gerektiğini belirler.
Kriterler
Bireyin karar alırken ve yargıda bulunurken kullandığı değerler veya standartlar.
Dörtlü (veya 4-lü)
Bir deneyimin yapısını göstermek için kullanılan yöntem. Dörtlü kavramı her türlü deneyimin dört temel temsil sınıfının bir şekilde bileşiminden oluşmasını gerektirir. A, V, K, O. A = işitme, V = görme, K = dokunma ve O = koklama/tatma.
Geleceğe Uyarlama
İstenen davranışın doğal ve otomatik olarak ortaya çıkmasını sağlamak için bireyin gelecekteki bir durumla ilgili zihinsel prova yapması.
Tatsal
Tatma duyusuyla ilgili.
Yerleştirme
Yeni bir strateji veya davranış edinmeyi kolaylaştırma işlemi. Yeni stratejinin yerleştirilmesi, NLP™ becerileri, teknikleri ya da her ikisinin bir arada kullanılmasıyla yapılır.
Dokunsal
Bedendeki dokunma duyusuyla ilgili. NLP™’de bu terim dokunma, hissetme ve duygulanmaları hepsini içrir.
Meta Model™
Bireyin silme, genelleme ve çrpıma saptadığıve bunlara karşıı verdiğ cüle yapıarııtanılamak üere John Grinder ve Richard Bandler tarafıdan gelişirilen bir modeldir.
Meta Program
Bireyin çştli genellemeleri aynıanda ayılama işemi. Meta Programlar bireyin belirli bir bağamdaki stratejiler küesine nası ve ne zaman girişceğni kontrol eder.
Metafor
Öküer, hikayeler ve benzetmeler.
Modelleme
Bir sistemi tanılayan bir şblon yaratma işemi.
Nöro-Linguistik Programlama (NLP)
Önel deneyimin yapııve onunla ilgili konuları araştırılması
Kokusal
Koklama veya koku duyusuyla ilgili.
Hedefler (sonuçar)
Bireysel veya kurumsal açıan ulaşımak istenen hedeflerler veya arzulanan durumlar.
Yanlar
Bağımsız programlar ve davranış stratejilerinden bahsederken kullanılan bir benzetme.
Yüklemler
Bireyin her hangi bir konuyu anlatırken kullandığı (fiil, edat ve sıfat gibi) süreç sözcükleri. Yüklemler NLP’de kişnin bilgiyi işemden geçrmek içn hangi temsil sistemini kullandığııbelirlemek içn kullanımı.
Uyum
Bir ilişi içrisinde güen, ahenk ve işirliğ olması
Temsil Sistemleri
Beşduyu: göme, iştme, dokunma (hissetme), koklama ve tatma.
Temsil Sistemi Öceliği
Belirli bir bağamda işem ve düenleme yaparken bir temsil sisteminin sistematik olarak diğrlerine nazaran daha sı kullanıması
İkincil Fayda
Olumsuz veya problemli gibi göüen bir davranışı aslıda başa bir düeyde olumlu bir işev gömesi. Öneğn sigara içek bireyi rahatlayabilir veya belirli bir imajıolmasıa yardımcı olabilir.
Durum
Bireyin davranışarııdayandıdığızihinsel ve fiziksel koşlları büüü
Strateji
Belirli bir hedefe ulaşak içn kullanıan zihinsel süeçer ve davranışar küesi.
Alt-modaliteler
Beşduyu tarafıdan algıanan öel duyusal nitelikler. Öneğn gösel alt-modaliteler: renk, biçm, hareket, parlaklı, derinlik, vs. İştsel alt-modaliteler: sesin yüsekliğ, vurgu, tempo, vs. Dokunsal alt-modaliteler: basıç sıaklı, yüey dokusu, yer, vs.
Yüeysel Yapı
Sözel ifade.
Sinestezi:
Temsil sistemleri arasıda göme-hissetme veya iştme-hissetme devreleri gibi olguları ortaya çıtığıüt üte binme işemi. Göme-hissetme devresinde kişde gödülerinden dolayıhisler uyanı, iştme-hissetme devresinde kişde işttiklerinden dolayıhisler uyanı. Büü duyu modaliteleri ikili kombinasyonlar halinde birbirlerine bağanabilir.
Türevler-Arası Araştırma
Yüzeysel yapıda belirgin olmayan anlamları bulma işlemi.
Çevirme
Bir temsilin anlamını başka bir temsildeki aynı anlama bağlama.
Görsel
Görme eylemi veya duyusuyla ilgili.
İyi Biçimlenmiş Koşullar
NLP™’de belirli bir hedef; (1) olumlu olarak ifade edildiğnde, (2) birey tarafıdan başatıı devam ettirildiğnde, (3) ekolojik olduğnda - büü uyum sistemlerinin kalitesini südüdüğüde ve (4) duyu ve deneyimle test edilebilir olduğnda iyi biçmlenmişolarak kabul edilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder